برنامه نویسی

آموزش سی شارپ

گاهی اوقات میخواهیم وقتی کاربر در برنامه تکس باکسی را اشتباه پر کرد (بعنوان مثال وقتی رمز عبور را اشتباه وارد کرد) رنگ تکس باکس عوض شود و به کاربر پیغام بدهد. در سی شارپ این امکان وجود دارد که بتوانیم رنگ تکس باکس، فرم یا هرچیز دیگری را حین اجرای برنامه عوض کنیم. برای اینکار ابتدا یک تکس باکس به نام txt_password روی فرم ایجاد کنید. سپس روی دکمه مورد نظر دابل کلیک کرده و کدهای زیر را بنویسید:

Txt_password.BackColor = Color.Red;

البته بجای red هر رنگ دیگری میتوانید بگذارید. شما حتی می توانید رنگ فرم را هم اینگونه عوض کنید.

نویسنده: م ش ׀ تاریخ: پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:کار کردن با رنگ ها,کار کردن با رنگ ها در سی شارپ,سی شارپ, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

در سی شارپ تقریبا همه چیز تحت عنوان کلاسها می باشد. حتی یک فرم گرافیکی! برای ایجاد یک کلاس جدید در سی شارپ در قسمت solution explorer روی نام پروژه راست کلیک کرده سپس گزینه Add Class را انتخاب کنید. سپس در کادر باز شده در قسمت name نام کلاس مورد نظر را واررد کنید.

نحوه تعریف یک کلاس:

هر کلاس دارای دو قسمت اصلی می باشد: Attribute (صفات) و Method (توابع). به متدهای یک کلاس می گویند توابع عضو آن کلاس و به داده هایش میگویند داده های عضو آن کلاس.

class class_name

{

}

چگونگی تعریف تابع عضو: ابتدا نوع دسترسی، بعد نوع خروجی، و در نهایت نام تابع را مینویسیم. این موضوع را با مثال بعد نشان خواهیم داد.

سطوح حفاظتی:

Public(عمومی): چنانچه یک داده یا تابع را در این سطح تعریف کنیم از همه جا به آنها دسترسی داریم.

Private(خصوصی): چنانچه یک داده را در این سطح تعریف کنیم تنها توسط متدهای عضو همان کلاس قابل دسترسی هستند.

Protected(محافظت شده): شبیه private است، یعنی خصوصیات private را دارد. بعلاوه اینکه  متدهای کلاس هایی که از این کلاس ارث برده باشند به این داده ها دسترسی دارند.

نکته: چنانچه نوع دسترسی یک attribute(داده) را مشخص نکنیم بطور پیش فرض نوع private است.مثال:

Public class test

{

Private int x;

Private int y;

Public int sum()

{

Return x+y;

}

 }

برای استفاده از یک کلاس در برنامه و فرم گرافیکی تان باید یک شی (object) بسازید. برای ایجاد یک شی از یک کلاس به این صورت عمل میکنید که در قسمت کدهای فرم تان بعد از namespase ها پایین تعریف فرم کدهای زیر را مینویسید:

test T = new test();

که test نام کلاس مان می باشد و T یک نام دلخواه برای شی ای که ساخته ایم است. از این پس هرگاه در این فرم بخواهیم به کلاس test دسترسی داشته باشیم، از شی T استفاده میکنیم. بعنوان مثال اگر بخواهیم از تابع sum استفاده کنیم اینگونه عمل میکنیم:

T.sum();

نکته: برای اینکه بتوانیم در کلاس از توابعی نظیر مسیج باکس استفاده کنیم، باید کد زیر را در ابتدای کد مربوط به کلاس وارد کنیم:

using System.Windows.Forms;

چگونگی دسترسی به داده های private:

1.     متد      2. تعریف property

تعریف property:

یک متغیر در سطح دسترسی private تعریف می کنیم، سپس همان متغیر را بصورت public تعریف می کنیم. هر property دارای دو متد Accessor به نام های set{} و get{} می باشد.مثال:

class test

{

Private string p;

Public string password()

{

get

{

          return p;

}

set

{

          p = Value;

}

}

 }

 

نویسنده: م ش ׀ تاریخ: پنج شنبه 1 تير 1391برچسب:کلاس ها در سی شارپ,سی شارپ,کلاس ها,, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , programmergirl.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com