برنامه نویسی

آموزش سی شارپ

تبدیل ها در سی شارپ:

برای تبدیل رشته به عدد (string به int) از یکی از دو روش زیر استفاده می کنیم:

1.int.Parse(*)

2.Convert.ToInt(*)

و به جای ستاره متغیر string میگذاریم.

برای تبدیل عدد به رشته (int به string) :

.Tostring();نام متغیر

نکته:به انتهای کنترل ها (مثل textboxها) ".text" اضافه می کنیم که نشان دهنده ی آن است که کنترل از نوع متنی است.

تابع MessageBox:

این تابع برای نمایش پیغام به کاربر است و دارای حالت های زیر است:

MessageBox.Show("1","2", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Information, MessageBoxDefaultButton.Button1,MessageBoxOptions.DefaultDesktopOnly)

که به جای عدد 1 متن اصلی را مینویسیم و به جای عدد 2 تیتر را می گذاریم. MessageBoxButton تعداد و نام دکمه هایی را که می خواهیم مشخص می کند. اگر بخواهیم جعبه متنی مان آیکون داشته باشد از MessageBoxIcon استفاده میکنیم. MessageBoxDefaultButton نشان میدهد که کدام دکمه در حالت پذیرش باشد. MessageBoxOptions نشان دهنده شکل و فرم جعبع متنی مان ست.

برنامه جمع دو عدد:

ابتدا دو تکس باکس و یک باتن از جعبع ابزار روی فرم می گذاریم. روی باتن دابل کلیک می کنیم و کدهای زیر را در آن می نویسیم:

            int d1 = int.Parse(textBox1.Text);

            int d2 = int.Parse(textBox2.Text);

            MessageBox.Show((d1 + d2).ToString());

ابتدا دو متغیر به نام های d1 و d2 تعریف میکنیم سپس ورودی تکس باکس ها را تبدیل به int میکنیم و به این دو متغیر نسبت می دهیم. سپس نتیجه را در تابع messageBox به کاربر نمایش میدهیم.

نکته: هرگز نتیجه را درون تکس باکس نگذارید. چون تکس باکس برای ورودی است. یعنی جعبه متنی است. باید نتیجه را با lable یا messageBox نمایش دهید.

 

نویسنده: م ش ׀ تاریخ: شنبه 27 اسفند 1390برچسب:آموزش,آموزش سی شارپ, سی شارپ,آموزش برنامه نویسی,برنامه نویسی,تبدیل ها در سی شارپ,تابع MessageBox, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برنامه نویسی با Console :

برای نوشتن برنامه با زبان Console محیط ویژوال استودیو را باز می کنیم. پس از باز کردن پنجره New Project در کادر سمت راست پنجره مذکور گزینه ی Console Application را انتخاب می کنیم. (ما قبلاٌ برای نوشتن برنامه به زبان سی شارپ گزینه Windows Form Application را انتخاب می کردیم.)

نکات:

·        برای چاپ یا نوشتن روی Console از یکی از دو دستور زیر استفاده می شود:

1.Console.Write();

2.Console.WriteLine();

     ورودی این دو دستور String است و رشته را داخل پرانتز می گذاریم.

·        برای خواندن از Console از یکی از دو دستور زیر استفاده می شود:

1.Console.Read();

2.Console.ReadLine();

·        باید همواره آخر برنامه کد Console.ReadKey(); را بنویسیم تا بتوانیم نتیجه را ببینیم.

"" سبب می شود مکان نما در برنامه هشت کاراکتر جلو رود.

 

نویسنده: م ش ׀ تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390برچسب:آموزش,آموزش برنامه نویسی,برنامه نویسی,کنسول, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

برنامه جدول ضرب:

میخواهیم برنامه ای بنویسیم که با وارد کردن یک عدد بین 1 تا 10 جدول ضرب آن را به ما بدهد. کد آن بصورت زیر است:

 

      Console.WriteLine("please enter a number between 1-10.");

      int d = int.Parse(Console.ReadLine());

      for (int i = 1; i <= d; i++)

      {

          for (int j = 1; j <= d; j++)

          {

              Console.Write(i * j);

              Console.Write(" ");

          }

          Console.WriteLine();

      }

      Console.ReadKey();

 

 

نویسنده: م ش ׀ تاریخ: شنبه 13 اسفند 1390برچسب:آموزش,آموزش برنامه نویسی,برنامه نویسی,کنسول, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

پروژه نرم افزاری خوب معمولا دو قسمت اصلی دارد:

 

1. محیط توسعه مجتمع شده IDE)) یا developer

2.   بانک اطلاعاتی (database)

تعریف :IDE

به محیط کار هر زبان برنامه نویسی IDE می گویند. IDE یا Integrated development environment  محیطی است که فرایند ساخت یک پروژه را آسان می کند. این محیط برای ساده کردن نوشتن کد و در نهایت ساخت برنامه امکانات زیادی را در اختیار می گذارد.

در اینجا IDE ما Visual Studio است.

انواع پروژه هایی که در Visual Studio میتوان نوشت:

Console Application

Windows Application

Web Application

Smart device…

 

 

ابتدا باید ویژوال استودیو را نصب کنیم. سپس برای ساختن پروژه وارد محیط ویژوال استودیو میشویم از منوی file گزینه new project را می زنیم.

در قسمت name نام پروژه و در قسمت Location مسیری که قرار است پروژه save شود را می نویسیم.

حال ما یک پروژه ساختیم. سپس صفحه ای باز می شود.

قسمت سمت چپ toolbox (جعبه ابزار) و قسمت سمت راست پایین صفحه properties جزییات اشیا هست.

 

حال به توضیح قسمت properties میرسیم:

هر شی و هر کنترل در قسمت properties اش دارای دو خصوصیت مهم است:

Text: نشان دهنده ی متن کنترل است و کاربران آن را می بینند.

Name : نام کنترل است و در کد نویسی از آن استفاده می کنیم.

بعنوان مثال شی فرم بطور پیش فرض دارای nameو text به نام form1 می باشد. حال اگر text را به "فرم اصلی" تغییر نام دهید آنگاه پس از اجرای برنامه نام فرمتان را "فرم اصلی" می بینید.

نکته: با زدن دکمه F5 برنامه اجرا می شود.

و اما دیگر خصوصیات:

Opacity: وضوح و شفافیت فرم را نشان میدهد. مقدار آن را از 100% به 50% تغییر دهید و برنامه را اجرا کنید.

startPosition: مکان فرم هنگامی که اجرا میشود را تعیین می کند. بهتر آنرا بر حالت CenterScreen قرار دهید تا همیشه هنگام اجرا فرم تان وسط صفحه باز شود.

AutoSizeMode: که بصورت پیش فرض GrowOnly است. یعنی میتوان سایز فرم را تغییر داد.

با BackColor و BackGroundImage میتوان رنگ فرم و تصویر پشت زمینه را انتخاب کرد.

با  false کردن MaximizeBox یا MinimizeBox میتوان دکمه های سمت راست بالای پنجره را حذف کرد. همچنین با false کردن ControlBox میتوان کل دکمه های بالای پنجره را حذف کرد.

Icon: میتوان آیکون برای برنامه تان انتخاب کنید.

FormBorderStyle: گزینه های مختلفش را امتحان کنید، جالب است.

نویسنده: م ش ׀ تاریخ: جمعه 5 اسفند 1390برچسب:آموزش,آموزش سی شارپ, سی شارپ,آموزش برنامه نویسی,برنامه نویسی, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , programmergirl.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com